|
Post by Harine on Mar 4, 2014 17:56:12 GMT 2
Yliopistopaikan vastaanottamista on jatkossa harkittava tarkkaan <-- linkki Tuo oli mielenkiintoinen teksti tuosta mun pelkäämästä lakiuudistuksesta (kirjoitettu viime vuoden lokakuussa tosin). Tuossa sanottiin että 2016 nähtävästi olisi pakollista siirtyä, jos tulee voimaan (vai onko jo päätetty?). Vielä olisi siis mullakin toivoa. Kommentit oli erityisen mieltä lämmittäviä. Moni näyttäisi olevan ankarasti tuota vastaan. Onko tietoa asiasta tai onko uudempaa kirjoitusta tästä aiheesta? Sori tuplapostaus.
|
|
|
Post by Silkki on Mar 4, 2014 18:24:36 GMT 2
Minulla ei ole uudempaa tietoa kuin suurin piirtein tuolta samalta ajalta, mutta enemmän tietoa kyllä kuin mitä tuossa artikkelissa on. (en tiedä, oliko tuossa lauseessa mitään järkeä :'D) Minun tietojeni mukaan ei vielä ole selvää, kuinka laajalle alalle nuo kiintiöt tulevat. Meille sanottiin, että yliopistot voivat valita itse, haluavatko käyttää kiintiöitä. Lisäksi opon kanssa kun juteltiin juuri jossakin loka-marraskuussa, ei hän vielä tiennyt, vaikuttavatko kiintiöt vain opiskelijoihin, jotka opiskelevat aktiivisesti juuri sillä hetkellä, vai kaikkiin, joilla on joskus ollut opiskelupaikka. Tuo artikkeli vihjaisi, että se vaikuttaisi kaikkiin, mutta tuollakin sanottiin, ettei mikään ole vielä varmaa. Voi siis olla, että saa hakea ensisijaisessa kiintiössä, jos on luopunut aiemmasta opiskelupaikastaan ennen hakua.
Nyt olisi kyllä aika, että opetusministeriö ja muut urpot sillä saralla ottaisivat itseään niskasta kiinni ja hoitaisivat asiat kuntoon. Tiedotus on ollut surkeaa, mitään ne eivät kerro eteenpäin ennen kuin on aivan pakko ja suurin osa päätöksistä on surkeimmasta päästä. "Tavoitteena on saada nuoret koulutusputken läpi nopeammin" no joo hieno on tavoite mutta siihen ei tällä keinolla kyllä päästä. Tämä johtaa vain siihen, ettei kukaan hae mihinkään "kakkosvaihtoehtoon". Kuten tuossa artikkelissakin kävi ilmi, abit eivät hae esim. vuodeksi kemiaa opiskelemaan, jos todellisuudessa haluavat lääkikseen. Minulla on monia kavereita, jotka tekivät juuri niin ja nyt saivat lääkiksen puolella tietenkin etua suoritetuista kemian opinnoista. Eli oikeastaan he vain käyttivät välivuotensa siihen, että opiskelivat jotakin (kemia), joka tukee heidän varsinaista opiskeluaan (lääkis). Parempi vaihtoehto kuin se, että makaa kotona eikä edes hae töitä. Työtä tekevät on ihan oma lukunsa, hehän nyt ovat juurikin täyttäneet tämän yhteiskunnan jalon toiveen "saada kaikki työelämään mahdollisimman nopeasti".
Välivuodet ovat ärsyttäviä, kun niitä kertyy monta, mutta tämä uudistus ajaa nuoret juurikin pitämään välivuoden tai viisi, ennen kuin ovat täysin varmoja siitä, mitä haluavat opiskella.
|
|
|
Post by Harine on Mar 4, 2014 18:56:12 GMT 2
Ainakaan vielä ei ole yliopistojen omilla sivuilla mitään sanottu tästä... Todella huonosti tiedotettu tosiaan koko homma. Minusta tämä on täysin järjetön lakialoite, enkä käsitä miten jotkut edes harkitsevat tällaista vaihtoehtoa. Vaikka olen luultavasti juuri sellainen ihminen, jonka takia tämä on luotu, niin ei haittaa. Vaihdan vain siihen joka todella tuntuu omalta tällä hetkellä ja ymmärrän että tällä tavoin voin valmistua nopeammin kuin 355789 kertaa pääsykokeiden kautta koettamalla. PLUS filosofia jonka ajattelin vaihtaa psykaan tulee olemaan silti sivuaineena muutenkin. En ajatellut jäädä jumittamaan yliopistosysteemiin, olen välivuoteni käyttänyt opiskellen avoimen opintoja ja käynyt töissä. Eikä vaihtaminen ole edes itsestäänselvää.
Jos tuo todella toteutetaan, niin lopputulos on täysin päinvastainen mikä alunperin oli tarkoitus. Voin vain tuntea sen kauhun mikä lääkikseen pyrkijöillä (kuin myös psykaan hakijoilla) on tämän mahdollisen toteutumisen jälkeen. Lisäksi mennään taatusti siihen, ettei haeta niitä toissijaisille paikoille ja raharikkaat ostaa juuri nämä valmennuskurssit ja ne joilla ei ole rahaa... no se on huonompi homma, voi voi.
|
|
|
Post by Silkki on Mar 4, 2014 19:02:08 GMT 2
Yliopistotkaan eivät vielä tiedä, mitä tulee tapahtumaan, koska sitä ei ole vielä päätetty. Tämä uudistus on täysin turha ja kelvoton, se ei täytä tavoitettaan vaan tekee päin vastoin: nuoret eivät enää ota vastaan kakkosvaihtoehtoihin saatuja paikkoja vaan pitävät vaikka kymmenen välivuotta, jos niin paljon aikaa tarvitaan siihen, että pääsee pääsykokeesta sisään.
Toivon, että opolla olisi jotakin sisäpiirin tietoa ennen huhtikuuta, että saadaan selvyyttä tähän ennen kuin hakuaika menee umpeen.
|
|
|
Post by Harine on Mar 4, 2014 19:06:26 GMT 2
Kerrohan täälläkin, mitä opo sanoi. Meikäläisellä kun ei enää sellaista ole.
|
|
|
Post by Silkki on Mar 4, 2014 19:14:58 GMT 2
Toki kerron! Tieto kuuluu kansalle ja sitä rataa Pitäisi palata takaisin uskonnon pariin, mutta kun ei jaksa. Motivaatio ihan nollilla. Yritin jopa klassista "pidä hetki hauskaa ja jatka lukemista sitten" -taktiikkaa, sillä katsoin kaikki eilisiltaisen The Ellen Show'n videopätkät, joissa Ellen sekoilee taas vaikka ja mitä. Voisiko Ellen tulla joskus Suomeen? Olisin ihan varmasti ensimmäisenä lentokentällä vastassa!
|
|
|
Post by Rat ki Rani on Mar 5, 2014 9:33:29 GMT 2
Oletko harkinnut, että laittaisit foorumin erilliselle sivutilalle kuin kotisivut? Esimerkiksi 000webhost.com tarjoaa mielestäni ilmaiseksi 1500MB sivutilaa. En luota siihen! Siksi alkujaan valitsin Arkun. Plus, en usko että Arkku arvostaisi moista... käyttöehdoissa muistaakseni sanottiin, että palvelut on tarkoitettu niille, joilla ei ole vastaavia muualta.
|
|
|
Post by Harine on Mar 6, 2014 22:48:41 GMT 2
Sori, tänää tai huomenna ei varmaan tuu peleihin vastausta. Työt on nii pöljään aikaan ettei oikeen mitään kerkee tehä ennen tai jälkeen vuoron.
|
|
|
Post by Silkki on Mar 6, 2014 22:53:58 GMT 2
Ei se minua ainakaan haittaa, Harine, antaa vain enemmän aikaa lukea uskontoa :'D
Tämä selvä, Ratkie. :> Siinä tapauksessa helpoin vaihtoehto lienee Arkun maksavat palvelut, jotka onneksi ovat todella edulliset moniin muihin verrattuna. Tai sitten tosiaan se ilmaisfoorumi.
|
|
|
Post by §usipoika on Mar 7, 2014 8:05:19 GMT 2
Äää jännittää, mutta muakaan ei varmaan näy vastaamassa, kun viikonloppuna olen leirillä tai miuten vain aivan liian kiireinen.
|
|
|
Post by Rat ki Rani on Mar 7, 2014 10:25:06 GMT 2
...onko kukaan koskaan ihmetellyt miksi (optinen) hiiri yhtäkkiä lakkaa toimimasta kunnolla, kunnes huomaa että hiiren alapinnalle on tarttunut hius? Ööh. §usipoika ja Roxi - täytyy ottaa Kuura x Valta x Ruusu -peli, kunhan K pääsee pesille ja kunhan V ja R saavat rajapartionsa päätökseen, vai mitä mieltä olette?
|
|
|
Post by §usipoika on Mar 7, 2014 12:47:05 GMT 2
Juu minulle sopii
|
|
|
Post by Roxi on Mar 7, 2014 18:39:07 GMT 2
Sopii minulle myös
|
|
|
Post by Silkki on Mar 11, 2014 16:34:13 GMT 2
Huomenna uskonnon ylioppilaskoe ja tuntuu, etten osaa mitään. Ugh vihaan koulua. Onneksi enää viikko, ja kokeet ovat takanapäin. En jaksaisi enää yhtään lukea ja opiskella. Alkaa tulla korvista ulos tämä jatkuva pänttääminen.
Onko kukaan lupuslaisista nähnyt Gravity -elokuvaa? Mietin, että pitäisikö mennä katsomaan se isolta screeniltä kun kerran edelleen teattereissa pyörii (onhan se toki tullut jo DVD:lle, mutta kyllä teatterissa on aina sitä tunnelmaa). Ja voittihan se mokoma monta Oscariakin, että jos ei muuta, niin onpahan ainakin tullut sivistettyä itseään.
|
|
|
Post by Roxi on Mar 11, 2014 18:20:15 GMT 2
Onnea kokeeseen Silkki Minulal on huomenan peräti toinen koulupäivä oppisopimuksen ohella ja olen nyt jo täynnä koko koulua kyllsätymiseen asti Minä en ainakaan ole nähnyt moista elokuvaa, tosin en juuri muutoinkaan katso elokuvia syystä tai toisesta nukahdan aina xD Ehkä ainoat leffat mitä olen katsonut alusta loppuun asti on ollut kauhua tai hurjapäitä Mutta harvemmin jaksan katsoa mitään elokuvaa saatikka sitten että menisin leffateatteriin eli tosin kyseessä ole joku Vin dieselin leffa sitten asia voi olla eri XD
|
|